Begroting 2019

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

8.1 Ruimtelijke ordening

8.1 Ruimtelijke ordening

Tot dit taakveld behoren taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening, waaronder voorbereiden van vaststellen structuurplannen en –visies, BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie), voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen, CAI, breedband en glasvezel aanleg en faciliterend grondbeleid.

Ruimtelijke ordening
De Wet ruimtelijke ordening geeft gemeenten een tweetal belangrijke instrumenten om het gemeentelijk ruimtelijk beleid te regelen, de structuurvisie en het bestemmingsplan.

Structuurvisies
Structuurvisie Terneuzen 2025
De gemeente Terneuzen heeft voor het gehele grondgebied van de gemeente de Structuurvisie Terneuzen 2025 opgesteld. In de gemeente Terneuzen zijn voor de deelgebieden Kanaalzone, binnenstad Terneuzen en de Axelsedam gebiedsvisies opgesteld. De uitvoering van de structuurvisie loopt op schema. Vooralsnog is er geen noodzaak tot het bijstellen van de visie of de uitvoeringsparagraaf. Via de Kanaalsprong wordt eveneens gekeken in hoeverre de uitgangspunten van de visie nog actueel zijn en/of op onderdelen bijsturing nodig hebben.

Detailhandelsvisie Terneuzen
Goede detailhandelsvoorzieningen zijn van groot belang voor de beleving en leefbaarheid van de Terneuzense binnenstad. De gemeentelijke visie op de (ontwikkeling van de) detailhandel is verwoord in de Detailhandelsvisie Terneuzen.

Bestemmingsplannen
In een bestemmingsplan regelt de gemeente het toegestane gebruik van grond en wat er op die grond gebouwd mag worden. Een bestemmingsplan faciliteert het gebruik en de bebouwing die past binnen de opgestelde structuurvisie. Een bestemmingsplan komt tot stand op initiatief van de gemeente (veelal gericht op actualisatie van het geldend planologisch kader) of op initiatief van een marktpartij (gericht op het faciliteren van een nieuwe, gewenste ontwikkeling).

Onze bestemmingsplannen zijn actueel. Actualisering van onze plannen was tot op heden een doorlopend proces. Om gemeenten de gelegenheid te geven om zich voor te bereiden op en te experimenteren met de komende Omgevingswet is recent de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen afgeschaft. Het bestemmingsplan Kanaalzone Plus, dat het komende jaar voor vaststelling wordt aangeboden, is een voorbeeld van een bestemmingsplan waarmee wij experimenteren met de ruimere afwegingsmogelijkheden die de Omgevingswet biedt.

Zoals hierboven vermeld, stellen wij ook bestemmingsplannen vast waarbij een marktpartij initiatiefnemer is. De projecten waarmee marktpartijen de gemeente benaderen kaderen wij binnen eerder genoemde structuurvisies. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de projecten 'witte wijk' in Sas van Gent (herstructurering vanuit de Structuurvisie Terneuzen 2025), Nieuwstraat Zuid (Structuurvisie Binnenstad) en de Kop van de Noordstraat en Beurtvaartkade (Masterplan Axelsedam).       

Nieuwe Omgevingswet
Al geruime tijd wordt op landelijk niveau gewerkt aan de invoering van de Omgevingswet (wetsvoorstel ingediend 2014). De Omgevingswet integreert zo’n 26 wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Hieronder vallen onderwerpen als: bouwen, milieu, waterbeheer, ruimtelijke ordening, monumentenzorg en natuur. Met de Omgevingswet wil de overheid het wettelijk systeem ‘eenvoudig beter’ maken.

Met de nieuwe Omgevingswet wil het kabinet:

  • de verschillende plannen voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur beter op elkaar afstemmen;
  • duurzame projecten (zoals windmolen-en zonnepanelen parken) stimuleren;
  • gemeenten, provincies en waterschappen meer ruimte geven. Zo kunnen zij hun omgevingsbeleid afstemmen op hun eigen behoeften en doelstellingen.

Verder biedt de wet meer ruimte voor particuliere ideeën. Dit komt doordat er meer algemene regels gelden in plaats van gedetailleerde vergunningen. De houding bij het beoordelen van plannen is 'ja, mits' in plaats van 'nee, tenzij'. Zo ontstaat ruimte voor bijvoorbeeld bedrijven en organisaties om met ideeën te komen. De invoering van de Omgevingswet is erg complex. De inwerkingtreding, die voorzien was voor 2018, is uitgesteld naar 2021.
Naast een nieuwe, meer flexibele/uitnodigende manier van bestemmen vergt de nieuwe Omgevingswet ook een nieuwe manier van werken. Meer dan voorheen komt het product, een Omgevingsvisie of Omgevingsplan, in samenspraak c.q. co-creatie met de samenleving tot stand. Wij sorteren al voor op deze nieuwe manier van bestemmen en de nieuwe werkwijze.

Voor de kern Sas van Gent is het proces voor het opstellen van een omgevingsvisie op basis van de Omgevingswet in een afrondend stadium. Voor de kern Hoek is dit proces opgestart.

Omgevingsvisie Sas van Gent
Voor de kern Sas van Gent zijn we in 2017 met een pilot gestart met onder andere als doel het vergroten van de bewustwording van de cultuurverandering in de ruimtelijke ordening en het oefenen met de nieuwe manier van werken. Uitgangspunt voor de pilot is het zo veel mogelijk maken van de visie in co-creatie met de bewoners. We hebben een intensief traject doorlopen met een brede online enquête en een aantal sessies met een werkgroep van bewoners. We willen de visie in het eerste kwartaal van 2019 afronden.

Omgevingsvisie Hoek
Ook voor de kern Hoek loopt nu een pilot voor het maken van een Omgevingsvisie. Wij doen dit in de geest van de Omgevingswet in co-creatie met de Dorpsraad.

Gebiedsvisie Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone (2009)
Provincie Zeeland, North Sea Port en de gemeente komen twee keer per jaar bij elkaar om de voortgang te bespreken van projecten en initiatieven die spelen in de Kanaalzone. De gebiedsvisie Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone met uitvoeringsprogramma dient hiervoor als basis. In het uitvoeringsprogramma zijn ambities neergeschreven op het gebied van projecten voor ruimtelijke en economische ontwikkeling, kwaliteit van werk- en leefomgeving, regionale samenwerking en gebiedsmarketing.

Masterplan Axelsedam
Het Masterplan Axelsedam blijft van kracht tot alle gebieden zijn getransformeerd volgens de uitgangspunten van dit beleidsdocument. Het plan Kennedylaan-West is in 2018 gerealiseerd. 2019 staat in het teken van de procedure voor een bestemmingsplan en aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw van een woontoren annex hotel aan de Beurtvaartkade. Wij gaan er vanuit dat ook de werkzaamheden aan de Kop van de Noordstraat kunnen beginnen. In het bestemmingsplan wordt de invulling van de Axelsedam duidelijk. Dit tussengebied moet niet alleen meer kwaliteit krijgen, maar heeft ook ambitie nodig. Het moet de winkelgebieden met elkaar verbinden.

Onderzoek spoor Kanaalzone Gent-Terneuzen
Momenteel loopt er een onderzoek naar een optimale spoorverbinding rondom het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Er is Europese subsidie (50% van de totaalkosten) ontvangen voor onderzoek naar de risicogevoeligheid van het spoor in de regio en de spoorcapaciteit die in de toekomst nodig zal zijn. De gemeente draagt gedurende vier jaren bij aan het onderzoek. Het onderzoek wordt in 2019 afgerond. Naast de haalbaarheid van een spoorverbinding voor goederen oostelijk van het kanaal (Axel/Zelzate), bekijken de onderzoekers ook de haalbaarheid van personenvervoer.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 1.338

26,6 %

Baten

€ 70

2,8 %