Begroting 2019

Sociaal domein

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Tot dit taakveld behoort de dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking, waaronder individuele begeleiding, huishoudelijke verzorging, individueel vervoer, schuldhulpverlening, PGB WMO en eigen bijdragen.

Huishoudelijke hulp/begeleiding

Wij voeren de taak hulp bij de huishouding (HH)/begeleiding uit. De inkoop van Huishoudelijke Hulp/begeleiding gebeurt op basis van contracten met zorgaanbieders die gebaseerd zijn op het zogeheten bestuurlijk aanbesteden. Uitgangspunten hiervan zijn onder meer: een betere beheersing van de kosten (budgetfinanciering in plaats van een open eind financiering) en gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Het Rijk heeft de cao’s voor de werkers in de thuiszorg aangepast. Dit heeft gevolgen voor de indexering van de rekentarieven voor de maatwerkvoorzieningen huishoudelijke hulp. De verwachting is dat dit ook voor begeleiding zal doorgevoerd worden. Hogere kosten gemeenten zullen waarschijnlijk gecompenseerd worden door een hogere integratie-uitkering van het Rijk.

Zo-net B.V. Poetshulp/Maaltijdvoorziening
Terneuzen geeft via de uitvoeringsorganisatie aan-z invulling aan de opdracht algemene voorzieningen vorm te geven. Naast de organisatie van poetshulp huurt zo-net met ingang van 1 september 2017 de keuken van het voormalige Schippersinternaat in Terneuzen, waar alle warme maaltijden voor Tafeltje-Dekje bereid worden.

Samenwerkingsverband Collectief Vervoer
Wij participeren samen met de gemeenten Hulst en Sluis in het samenwerkingsverband Collectief Vervoer. Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf verbonden partijen.

Cliëntervaringsonderzoek Wmo

Wij voeren jaarlijks een (verplicht) onderzoek uit naar de ervaringen en tevredenheid van cliënten die hulp krijgen. ZB Planbureau en Bibliotheken voert dit onderzoek voor ons uit door het uitzetten van een vragenlijst. De respons op deze vragenlijsten is laag. Hierdoor kunnen we geen conclusies trekken.
Voor het cliëntervaringsonderzoek jeugd hebben we gekozen voor diepte-interviews. In 2019 evalueren we deze manier van onderzoek. Daarna bekijken we of deze manier van onderzoek ook toepasbaar is op het cliëntervaringsonderzoek Wmo.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 8.895

13,5 %

Baten

€ 269

1,7 %