Begroting 2019

Onderwijs

4.2 Onderwijshuisvesting

4.2 Onderwijshuisvesting

Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs, waaronder nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding bestaande schoolgebouwen, opstellen programma onderwijshuisvesting en vandalismebestrijding.

Huisvestingsvoorzieningen
Wij zijn verantwoordelijk voor het lokaal onderwijshuisvestingsbeleid. Schoolbesturen zijn vanaf 1 januari 2015 zelf verantwoordelijk voor het gehele onderhoud van schoolgebouwen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor (vervangende) nieuwbouw en noodzakelijke uitbreiding van bestaande schoolgebouwen. Met de schoolbesturen zijn wij overeengekomen om de verantwoordelijkheid van het onderhoud van brede schoolgebouwen die ons eigendom zijn of waarvan wij huurder zijn, op ons te nemen. De gemeentelijke verordening ‘voorzieningen huisvesting onderwijs’ is het toetsingskader voor huisvestingsaanvragen. Op basis van deze verordening kunnen schoolbesturen jaarlijks aanvragen indienen voor gewenste huisvestingsvoorzieningen nieuwbouw, uitbreiding en onderwijsleerpakket.

Primair onderwijs/voorzieningen in de huisvesting onderwijs

In de kern Terneuzen zien wij dat de leerlingen zich niet evenredig over de scholen verdelen. Er zijn bewegingen in de leerlingenstromen. Door een goede samenwerking tussen de gemeente, schoolbesturen en kinderopvangorganisaties kan deze waarschijnlijk grotendeels worden opgevangen binnen de bestaande onderwijshuisvesting. Met name onderzoek naar de situatie in de wijk Othene vraagt op korte termijn aandacht. De komende jaren is hier veel nieuwbouw voorzien. Vraag is of dit kan worden opgevangen binnen de huidige school of door lokalen elders in gebruik te nemen of dat de piekbehoefte moet worden opgevangen met (semi)permanente bouw. Dit onderzoeken wij.   

De gemeenteraad heeft op 15 maart 2018 besloten om voorbereidingskredieten beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de huisvestingsvraagstukken. Voor de Rivierenbuurt te Terneuzen, kern Hoek en kern Westdorpe zijn PM-posten opgenomen in het investeringsprogramma. Het is nog niet mogelijk om concrete bedragen te verbinden aan de huisvestingsvragen. We gaan de huisvestingsvraagstukken verder uitwerken in voorstellen aan de gemeenteraad. Dit betekent concreet een goed onderbouwd voorkeursscenario inclusief kostenraming. Voor Hoek en de Rivierenbuurt zetten wij hierbij in op 2020 en voor Westdorpe op 2021. In het raadsbesluit van 15 maart staan uitgangspunten voor de verdere uitwerking.

Voortgezet onderwijs

Het college heeft in 2017 het volgende besloten:“Op het moment dat de samenwerkingsambities van de besturen van De Rede en het Zeldenrust-Steelantcollege voldoende hard en concreet zijn (‘terms of reference’) en het college van B&W van Terneuzen samen met de besturen tot het oordeel komt dat deze gezamenlijke ambities voldoende vertrouwenwekkend zijn, zal het college zich inspannen om financiële ruimte te creëren binnen de gemeentebegroting voor onderwijshuisvesting die passend is voor de gezamenlijke onderwijskundige en organisatorische ambities van De Rede en het Zeldenrust-Steelantcollege. De kwalificatie ‘passend’ wordt mede ingevuld op basis van een door B&W uit te voeren verkenning naar mogelijke varianten voor de invulling van de huisvestingsvraag van de scholen op basis van de door hen geformuleerde ‘terms of reference'. Nu alle partijen hebben ingestemd met het transitieplan vo en DUO heeft ingestemd met de scholenfusie in Terneuzen en de bestuurlijke fusie in Zeeuws-Vlaanderen, neemt het college het initiatief tot het uitvoeren van dit onderzoek.
De gemeenteraad heeft op 15 maart besloten om een PM-post op te nemen in het investeringsprogramma in de perspectievennota. Het is nog niet mogelijk om hier een concreet bedrag aan te verbinden.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 3.277

45,6 %

Baten

€ 590

24,1 %