Begroting 2019

Economie

3.1 Economische ontwikkeling

3.1 Economische ontwikkeling

Tot dit taakveld behoren algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid gericht op clusterontwikkeling en versterking van sectoren, stimulering (samenwerkings-)projecten onderzoeksinstellingen en bedrijven, samenwerkingsverbanden ter versterking van de economische structuur en innovatie en ontwikkeling van stedelijke en wijkgerichte economische programma’s.

Actieplan economie en toerisme

In het Beleidsplan Economie Terneuzen en het Actieprogramma Economie en Toerisme zijn de volgende doelen vastgelegd:

  • het aantrekken van nieuwe bedrijven;
  • het faciliteren van al gevestigde bedrijven;
  • het verbeteren van de dienstverlening aan bedrijven.

Onze strategische speerpunten zijn het benutten van het water, de groene economie, stimulerende dienstverlening en gastvrijheid. Hierbij leggen wij de focus op:

  • het intensiveren van de inzet op acquisitie en relatiebeheer;
  • het verder intensiveren van de inzet op economische leefbaarheid, zorg- en vrijetijdseconomie;
  • het continu profileren van de bedrijfscontactfunctionaris.

Gebiedsontwikkeling Kanaalsprong
Op het snijvlak van economie en planologie doorloopt de gemeente het gebiedsontwikkelingsproject ‘Kanaalsprong Terneuzen’. Een denkbeeldige sprong in economische ontwikkeling, vestigingsklimaat en leefbaarheid. Dit project is gekoppeld aan de realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen. De bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen geeft niet alleen extra mogelijkheden voor de haven van Gent, het biedt ook kansen voor Terneuzen. De Nieuwe Sluis Terneuzen is een ontwikkeling die, wederom extra de aandacht op Terneuzen vestigt. Met de infrastructurele investeringen van de laatste decennia is Terneuzen op een draaischijf van weg/waterontsluitingen komen te liggen. Via een nieuw proces van het organiseren van extra dynamiek in bestaande en nieuwe netwerken, willen wij ontwikkelingen stimuleren, aanjagen en van de grond krijgen. Geen nieuwe visies maken, maar vanuit de bestaande beleidsdocumenten. De gemeente heeft hierin meer dan voorheen de rol van facilitator, makelaar en verbinder van partijen. Dit alles met het doel ontwikkelingen samen met anderen tot uitvoering te brengen. Inmiddels is de Kanaalsprong o.a. gelinkt aan de onderzoeken voor het Spoor Kanaal Gent Terneuzen, economische structuurversterking Zeeland, de sociaaleconomische visie Gent en omstreken, regionale samenwerkingsverbanden. Daarnaast lopen verkennende gesprekken en dialoogbijeenkomsten met bestaande en nieuwe stakeholders (bedrijven/bewoners en overheden). Vanuit dit steeds groter wordende netwerk, willen wij de ambities invullen en realiseren.

NV Economische Impuls Zeeland (EIZ)
Wij nemen deel aan de EIZ dat als doel heeft het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis)economie, met groei van werkgelegenheid, door uitvoering van concrete projecten en door acquisitie van bedrijven en investeringen van elders. Wij dragen als gemeente jaarlijks circa € 55.000 bij.

Economic Board Zeeland
Sinds 2016, na het verschijnen van de rapportage van de commissie Structuurversterking en werkgelegenheid Zeeland, wordt op diverse niveaus gewerkt aan de versterking van de Zeeuwse Economie. Om een eerste injectie in de Zeeuwse economie te kunnen doen, is het investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling opgesteld. Dit heeft tot een eenmalige Rijksbijdrage in de Zeeuwse economie geleid van 25 mln. Verder werd geadviseerd om een economic board in te stellen. Na de voorbereiding in 2017 is deze in 2018 van start gegaan. Als opvolger van de taskforce structuurversterking Zeeland. In oktober 2017 bleek Zeeland bovendien ook opgenomen in het nieuwe regeerakkoord als preferente regio binnen de middelen voor knelpuntgebieden in Nederland. Om hiervoor in aanmerking te kunnen komen is het programma ‘investeren in een aantrekkelijk Zeeuws leef- en vestigingsklimaat’ opgesteld, dat de basis heeft gevormd voor een op 6 juli 2018 getekende regiodeal van Zeeland met de Rijksoverheid, voor een bijdrage van 35 mln. De economic board heeft hierin een adviserende rol gehad. Daarnaast is de board adviserend bij de projecten die ingediend worden voor het aanjaagfonds structuurversterking Zeeland.

North Sea Port (vh Zeeland Seaports)

Wij participeren samen met de gemeenten Vlissingen en Borsele en de Provincie Zeeland in de Gemeenschappelijke regeling Zeeland Seaports (GR ZSP). Ons aandeel betreft 16,7%. In 2017 is besloten tot een fusie tussen Zeeland Seaports (ZSP) en Havenbedrijf Gent (HbG). Het fusietraject is op 29 juni 2018 afgerond. De grensoverschrijdende haven North Sea Port plaatst zich direct in de top 10 van Europese havens.  
Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf verbonden partijen.

Aandelenbezit PZEM N.V.

Wij participeren samen met de Zeeuwse, Noord-Brabantse en Zuid-Hollandse gemeenten en de Provincies Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland in de PZEM N.V. Ons aandeel betreft 7,35%.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf verbonden partijen.

BGTS Kanaalzone

Wij participeren samen met Belgische Stad Gent en de gemeenten Evergem, Zelzate in de Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Kanaalzone. De BGTS is een juridisch statuut tussen de 4 kanaalzonegemeenten Gent, Evergem, Zelzate en Terneuzen om de grensoverschrijdende samenwerking te bevorderen op tal van onderwerpen zoals arbeidsmarkt, onderwijs, werkgelegenheid, ruimtelijke ordening, mobiliteit.
Na dit officiële overleg volgt het informele Kanaalzonegemeentenoverleg. Dat is een overleg waarvoor de colleges van de vier gemeenten worden uitgenodigd, evenals de CEO’s van North Sea Port. De onderwerpen zijn nagenoeg dezelfde als de BGTS.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf verbonden partijen.

Skills Navigator
Wij nemen deel aan het Interreg-project Skills Navigator. Samen met verschillende partijen uit de havens van Gent, Antwerpen, Rotterdam en Zeebrugge wordt een adequate toeleiding en opleiding van jeugdigen richting de havengebonden bedrijven aangepakt. Door analyse van vraag en aanbod gericht op de toekomstige '21 century skills' wordt ingespeeld op digitalisering en robotisering van de arbeidsprocessen.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 715

19,3 %

Baten

€ 0

0,0 %