Begroting 2019

Bestuur en ondersteuning

0.2 Burgerzaken

0.2 Burgerzaken

Tot dit taakveld behoren BRP, reisdocumenten, kadastrale informatie en verkiezingen en referenda.

Basisregistratie Personen (BRP)
Het programma mGBA is in het verleden meerdere malen uitgesteld. De bedoeling was de eerste aansluiting op de BRP te starten in 2013. Door landelijke problemen bij de bouw van ICT voorzieningen leidde dit tot uitloop in de planning. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft op 5 juli 2017 besloten Operatie BRP ordentelijk af te bouwen en te beëindigen.

Staatssecretaris Knops stelde 22 november 2017 de Commissie BRP in met de opdracht om een feitenrelaas op te stellen, inzicht te geven in de besturing, besluitvorming en werking van het programma en lessen te formuleren.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de continuïteit van de huidige BRP-voorzieningen voor de komende vijf tot zeven jaar is geborgd. Het ministerie zal in de komende periode onderzoeken hoe deze voorzieningen stap voor stap doorontwikkeld kunnen worden om ook in de toekomst aan de behoeften van de gebruikers te blijven voldoen. De staatssecretaris zal de Tweede Kamer informeren op welke wijze hij samen met gebruikers van de BRP en de VNG namens de gemeenten tot een plan wil komen voor de toekomst en hoe de lessen van de commissie BRP daarin worden betrokken.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 1.529

25,4 %

Baten

€ 677

33,4 %