Begroting 2019

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur

0.1 Bestuur

Tot dit taakveld behoren facilitering en ondersteuning van het college van burgemeester en wethouders, de raad en de raadscommissies (zowel kaderstelling als controle). Daarnaast behoren communicatie en samenwerking tot dit taakveld.

Dienstverlening
Wij richten ons bij dienstverlening op digitale service maar hechten tevens belang aan persoonlijk contact. De gemeente is het eerste aanspreekpunt voor de burger. Ons motto is: dienstverlening - samen doen. We dragen actief bij aan landelijke ontwikkelingen op het vlak van dienstverlening. Onze uitgangspunten zijn; de vraag staat centraal, snel en zeker, één overheid, eenmalige uitvraag gegevens, transparant en aanspreekbaar, efficiënt werken en veilig omgaan met persoonsgegevens.

We willen voldoen aan (nieuwe) regels voor digitale toegankelijkheid. Het doel is te borgen dat iedereen, dus ook mensen met een beperking, gebruik kan maken van de informatie en dienstverlening die overheden via websites en mobiele applicaties (apps) aanbieden. De gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid op websites gaat hierdoor omhoog. Zo wordt tegelijkertijd de digitale toegankelijkheid voor ouderen en gebruikers in het algemeen gewaarborgd. Nieuwe websites gepubliceerd vanaf 23 september 2018 moeten uiterlijk op 23 september 2019 voldoen. Bestaande websites op 23 september 2020 en mobiele applicaties uiterlijk 23 juni 2021. We beheren een tiental applicaties die onder deze regelgeving vallen. We zijn verplicht om een plan van aanpak op digitale toegankelijkheid te ontwikkelen en via een toegankelijkheidsverklaring aan te geven dat we voldoen aan de verplichtingen. We schakelen voor dit onderwerp externe begeleiding in.

We bouwen sinds 2012 een digitaal archief op. Dit archief moet voldoen aan (digitale) archiefregels. Deze regels borgen de toegankelijkheid en openbaarmaking van (historische) informatie. We willen onze  digitale informatie met een bewaartermijn van meer dan 10 jaar laten opnemen in het E-depot van het Zeeuws Archief. Om dit voornemen ook praktisch mogelijk te maken, hebben we het volgende te doen: besluiten tot retrospectieve vervanging 2012-2018, besluiten tot routinematige vervanging vanaf 2018, aanpassen van de archiefverordening, het aanwijzings- en benoemingsbesluit informatiebeheer, de beheerregeling informatiebeheer, het afsluiten van een dienstverleningsovereenkomst E-depot en het opstellen van een aansluitplan E-depot.

We willen voldoen aan (nieuwe) regels voor digitale services. Per 29 september 2018 zijn we verplicht om Europese burgers en bedrijven via hun eigen digitale identificatie (dus niet Digid) toegang te geven tot onze e-diensten. Voor bedrijven geldt het gebruik van E-herkenning als identificatiemiddel.  We gaan onze e-diensten aanpassen en tegelijkertijd ook vernieuwen. We blijven ook nieuwe e-diensten ontwikkelen. Ook gaan we e-facturatie mogelijk maken. Per 18 april 2019 zijn we dit verplicht.

We volgen de ontwikkelingen op het op 19 juni 2018 ingediende wetsvoorstel Digitale Overheid en de voorbereidingen op de Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer. We verwachten dat in 2019 over beide voorstellen besloten wordt. Het eerste voorstel legt de basis voor verdere digitalisering, waaronder regulering van de digitale overheid. Met name de generieke digitale voorzieningen en de gemeenschappelijke infrastructuur (GDI). Het tweede voorstel regelt het recht op digitale communicatie met de overheid.

We willen actief bijdragen aan landelijke ontwikkelingen op het vlak van dienstverlening. We volgen en ondersteunen de ambities van Rijk (Digitale Overheid) en VNG (Samen Organiseren) om samen op te trekken bij digitalisering. We zijn actief in verschillende overlegstructuren en staan positief tegenover het gezamenlijk gebruik van ICT-voorzieningen. We hebben een 'volgende' houding want willen technologie gebruiken die aantoonbaar werkt.  

Burgerparticipatie
Participatie in de gemeente Terneuzen is in doorontwikkeling. De visie op de samenleving verandert en de daarmee ook de rol van de overheid. Dit houdt in dat we als overheid de burger meer ruimte willen geven om te komen tot een initiatief en de uitvoering ervan.
Maar ook dat de overheid wordt betrokken bij plannen van de burger.
We streven naar wederkerige participatie, waarbij een gelijkwaardige samenwerking het uitgangspunt is. Dit jaar zullen we verder vormgeven aan de genoemde doorontwikkeling.

Overheidsparticipatie

We zien voor Terneuzen een voortrekkersrol bij (regionale) samenwerking. We zetten in op samenwerking met de buurgemeenten, maar ook op andere samenwerkingen binnen Zeeland en met Vlaamse partners.
Het goed invullen van onze ambities op het terrein van burgerparticipatie als overheidsparticipatie vergt een investering in onze organisatie.

Communicatie

Wij willen als gemeente dat onze communicatie klantgericht, toegankelijk, begrijpelijk, snel, betrouwbaar en herkenbaar is. Onze communicatie richt zich ook nadrukkelijk op het vergroten van interactie en participatie. Met de nieuwe communicatievisie (2017-2020) werken wij aan de verdere ontwikkeling van onze communicatie.
Belangrijk in onze aanpak blijft het gebruik van begrijpelijke taal en persoonlijk contact. Campagnes met opvallende multimedia-uitingen gebruiken wij bij onderwerpen waar wij inwoners willen stimuleren tot acties, bijvoorbeeld bij een nieuwe vorm van afvalscheiding.
De kracht van digitale media willen wij ook de komende jaren meer benutten door het nog meer en effectiever inzetten van nieuwe communicatiemiddelen. Wij zijn met behulp van omgevingsanalyses alert op wat er onder meer op sociale media speelt bij de inwoners. Zo kunnen wij onze communicatie nog beter afstemmen op de informatiebehoefte. Verder zetten wij steeds meer in op beeldcommunicatie.

Samenwerking

Het is belangrijk om (grensoverschrijdend) samen te werken met andere partijen, zeker als deze samenwerking belangrijk kwalitatief en/of financieel voordeel oplevert. Dit vloeit onder meer ook voort uit de Zeeuwse verkenning van bestuurlijke samenwerking ('externe spiegeling'). De volgende verbanden zijn al geformaliseerd:

  • Periodiek Overleg colleges Hulst, Sluis en Terneuzen met als doel gemeentelijke samenwerking waar het aantoonbaar meerwaarde biedt. Er wordt ingezet op een gezamenlijke strategische visie voor Zeeuws Vlaanderen die als input dient voor het opstellen van de omgevingsvisie van de Provincie Zeeland. Wij vinden het onder meer wenselijk om op het gebied van bedrijfsvoering samen te werken;
  • Grensoverschrijdend Openbaar Lichaam Gent – Terneuzen (GOL)
    Wij participeren in deze Gemeenschappelijke Regeling of Intercommunale tussen gemeente Terneuzen en Stad Gent. Eind 2015 is deze omgevormd tot een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS). Ook de gemeenten Evergem en Zelzate maken hier deel van uit. Het project Skills Navigator is een uitvloeisel van deze samenwerking;
  • Havensamenwerking, er vindt een verkenning plaats om een samenwerking op te starten voor de havenregio van Vlissingen tot Gent, hierbij is de insteek dat de omliggende gemeenten en provincies hier deel vanuit maken;
  • De Stuurgroep ‘IJzendijke’ en de Tafel van 15 gaan overigens op in een nieuwe Zeeuwse overlegstructuur: het Overleg Zeeuwse Overheden, dat ambtelijk ondersteund zal worden door een nog te vormen regiobureau;
  • Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG)
    Dit bestuurlijk platform onderneemt allerlei activiteiten om de bestuurlijke samenwerking op Zeeuws niveau te bevorderen. Ook diverse portefeuillehouders overleggen vallen hieronder. Ook kopen de Zeeuwse overheden op diverse terreinen (energie, onderhoud van lantaarnpalen, wegen, enz.) gezamenlijk in. Ook het E-depot pakken de gemeenten samen op;
  • In het samenwerkingsverband Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen werken wij samen met de Zeeuws-Vlaamse buurgemeenten, het Zeeuws Vlaamse bedrijfsleven en de instellingen aan regiopromotie van de Zeeuws-Vlaamse en grensoverschrijdende arbeidsmarkt en woningmarkt.

Bestuursadvisering en samenwerking
Er is behoefte aan inzet op bestuurlijke vraagstukken die een integrale aanpak vragen. Ook de samenwerkingsverbanden en (governance)vraagstukken van gemeenschappelijke regelingen gaan steeds meer inzet vragen. Verder vragen bestuurlijke vernieuwing vanuit de raad en mogelijk ook het aantal partijen in deze raadsperiode de nodige ondersteuning.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 2.944

49,0 %

Baten

€ 67

3,3 %