Begroting 2019

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer

2.1 Verkeer en vervoer

Tot dit taakveld behoren taken op het gebied van verkeer (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur, waaronder verkeersbeleid, verkeersmaatregelen, verkeersveiligheid, straatmeubilair, aanleg, reconstructie en onderhoud wegenreconstructies en civiele kunstwerken, openbare verlichting, onkruid- en gladheidsbestrijding en straatreiniging.

Mobiliteit
Het verkeer in, vanuit en naar onze gemeente is van groot belang voor het woon-, werk en leefklimaat in de gemeente Terneuzen. Zo bepaalt de bereikbaarheid onder meer de economische vitaliteit en is het verkeer direct van invloed op de woon- en leefomgeving van de mensen. Het gaat uiteindelijk om een goed bereikbare gemeente Terneuzen. Dit door middel van een verkeerssysteem dat veilig is, ruimte biedt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt. Dit betekent dat wij ook aandacht besteden aan de negatieve effecten van verkeer en vervoer (emissies, geluid en verkeersonveiligheid).

Infrastructurele werken

Wij willen de kansen van (grootschalige) infrastructurele werken benutten ten behoeve van een economische ontwikkeling in en een betere ontsluiting van de gemeente. Onderstaand gaan wij in op de infrastructurele werken.

Opstelling verkeerscirculatieplan voor gebied rondom stadscentrum Terneuzen
Er komt een onderzoek naar de verkeersknelpunten op de Axelse Dam/Kennedylaan e.o. (inclusief de consequenties van een mogelijke afwaardering van de Schuttershofweg) met effecten naar de omgeving van het stadscentrum van Terneuzen.

Afrit Dow met oostelijke en westelijke rotonde Herbert H. Dowweg
De bestaande afrit naar Dow met de oostelijke en westelijke rotonde van de Herbert H. Dowweg blijkt een knelpunt te zijn. In het najaar van 2018 geeft de Provincie Zeeland opdracht voor een gebiedsvisie om deze verkeersproblematiek op te lossen. De Provincie Zeeland is wegbeheerder, maar ook als gemeente zijn we hierbij nauw betrokken.
Los van de gebiedsvisie zijn er plannen in ontwikkeling voor de aanleg van een fietstunnel onder de Innovatieweg. Aan de gemeente is het verzoek gedaan om hiervoor een bijdrage van € 100.000 beschikbaar te stellen.

N62 (wegvak Sluiskiltunnel tot grensovergang Zelzate)
De verbreding van de N62 is een provinciaal project. De gemeente is echter nauw bij dit project betrokken. De wegwerkzaamheden zijn volgens planning begin 2019 afgerond. De uitvoering is volop aan de gang. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is in overleg met de provincie Oost-Vlaanderen om te komen tot een goede aansluiting van de vernieuwde Tractaatweg op de R4 Oost nabij Zelzate.

Aansluiting Laan van Othene op N290
De N290 wordt door de provincie aangepast naar een gebiedsontsluitende weg met parallelwegen en een vrijliggend fietspad. Hierbij sluit de N290 ter hoogte van de Kraag aan op de Laan van Othene. Vanwege de veiligheid gebeurt dit in de vorm van een rotonde. De bestemmingsplanprocedure is inmiddels afgerond. De uitvoering start medio 2019. Wij streven er naar om eind 2018 - of zoveel eerder als mogelijk - de benodigde gronden te verwerven.    

Hoekseweg – omgeving bushalte  
De dorpsraad Hoek heeft verzocht om de verkeersveiligheid op de Hoekseweg ter hoogte van de bushalte aan te pakken. Het is een provinciaal project, waar de gemeente nauw bij betrokken is. Overleg vindt plaats over mogelijke aanvullende maatregelen binnen de kern. De uitvoering vindt plaats eind 2018/begin 2019.

Goederenspoorlijn oostelijke kanaaloever
De aanleg van een goederenspoorlijn op de Oostelijke Kanaaloever is noodzakelijk voor betere achterlandverbindingen van nieuwe en bestaande bedrijven. Het onderzoek naar de haalbaarheid van een betere spoorontsluiting is gestart in 2017 en wordt in 2019 afgerond. Voor het onderzoek is 50% CEF-subsidie toegekend. Het onderzoek belicht zowel het goederenvervoer als de mogelijkheden voor personenvervoer in de kanaalzone.

Instellen 30 kilometerzones

Wij zijn actief met het instellen van 30 kilometerzones in de kernen. Hierbij maken wij ook de koppeling met het wegenbeheersplan zodat wij werk met werk kunnen maken. Voor 2019 zijn overigens nog geen nieuwe locaties voorzien.

Toltunnel
We willen bereiken dat de tolheffing niet pas in 2033 wordt afgeschaft, maar zo snel mogelijk. Het is ons bekend dat er voor de start van de bouw van de Westerscheldetunnel is afgesproken dat er in principe tot 2033 tol zal worden geheven en dat met deze opbrengsten door de Provincie onder andere de bouw en exploitatie gefinancierd is. Als de tol in zijn huidige vorm wordt afgeschaft, zal er op een andere manier in de financiële dekking moeten worden voorzien. Wij achten het Rijk daartoe het aangewezen bestuursorgaan.

Wij gaan richting het Rijk een Zeeuwse lobby organiseren ten einde de tol zo snel mogelijk te kunnen beëindigen. Wat ons betreft wordt deze lobby gedragen door een coalitie van bedrijven, organisaties en overheden. Wij zullen ons daartoe inspannen.

Om deze lobby te organiseren zullen we als zeeuwse gemeente samen onze Haagse lobbyist vragen de lobby te organiseren.

Wegen
Als wegbeheerder hebben wij vanuit de Wegenwet de zorgplicht voor de wegverhardingen binnen de bebouwde kom. Dit houdt in: het waarborgen van de veiligheid van de weggebruikers en de zorg voor het goed functioneren van de wegen. Wij zijn wettelijk aansprakelijk voor schade aan derden die veroorzaakt is door gebreken aan de verharding. Dit vraagt een effectief en efficiënt wegbeheer.
In het Wegenbeheerplan 2018-2022 is het beleidskader, inclusief het onderhoudsniveau, voor het beheer en onderhoud van de gemeentelijke wegen vastgelegd. Hierbij is rekening gehouden met het Referentieniveau (CROW).

Onkruidbestrijding op verhardingen
Voor het bestrijden van onkruid op verhardingen gebruiken wij een combinatie van mechanische en thermische onkruidbestrijdingsmethoden als vegen, borstelen en branden. Wij zetten voor het bestrijden van onkruid op verhardingen in op een minimale beeldkwaliteit op niveau B. Hierbij streven wij naar niveau A. De onkruidbestrijding wordt uitgevoerd door Dethon. Hierdoor doen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring op en kunnen zij mogelijk doorstromen naar regulier werk.

Openbare verlichting
Openbare verlichting heeft tot doel om het openbare leven bij duisternis zo goed mogelijk te laten functioneren en moet bijdragen aan een sociaal veilige, verkeersveilige en een leefbare situatie. Daarnaast is er samenhang met andere beleidsterreinen, zoals milieu, energie en openbaar groen. Het beleid is vastgelegd in het beleid- en beheerplan openbare verlichting 2015-2024. Het is van belang een goede kwaliteit van de openbare verlichting te realiseren met minimaal energieverbruik en tegen aanvaardbare kosten.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

Lasten

€ 9.523

86,0 %

Baten

€ 259

72,4 %